تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۲۸۹۴۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مهریه زن ناشزه | نحوه گرفتن مهریه برای زن ناشزه

مهریه زن ناشزه | نحوه گرفتن مهریه برای زن ناشزه

 

مهریه زن ناشزه

بعد از نکاح بین زن و مرد، حقوقی برای هرکدام در نظر گرفته می‌شود که انجام آن برای هر دو حق و تکلیف است. به‌عنوان‌مثال پرداخت نفقه مهریه زن به عهده مرد است و در مقابل زن باید نسبت به همسر خود تمکین کند. درصورتی‌که زوجه از همسرش تمکین نکند به آن زن ناشزه می‌گویند. حال‌آنکه حکم مهریه زن ناشزه چقدر است و آیا اصلا به او نفقه یا مهریه تعلق می‌گیرد یا خیر مسئله ای است که باید از وکیل مهریه https://lawyerrezaabdolmohammad.com/lawyer-new-rules/ بپرسید. در این مقاله به شرح این موضوع می پردازیم.

طبق ماده 1102 قانون مدنی هر زمان که نکاح به‌صورت صحیح بین زوجین واقع شد و رابطه زوجیتی بین زن و شوهر برقرار شده باشد بین آنان حقوق و تکالیفی به وجود می‌آید. از وظایفی که به‌موجب ازدواج بر عهده زن قرار می‌گیرد تمکین زن از شوهرش است. در قانون ما تمکین به دو صورت است تمکین عام و تمکین خاص.

اگر زن بدون عذر موجه در مقابل همسرش عدم تمکین کند به او ناشزه و به این حالت که اتفاق می افتد نشوز می‌گویند. در صورت عدم تمکین زن از همسرش عواقبی دارد.

مهریه زن ناشزه

معنای تمکین

در قانون مدنی تمکین به معنای تمکین عام و خاص آمده است. در تمکین عام زن باید به طور کامل مطابق و تابع همسرش بوده و از اوامر او تبعیت کند. برای مثال زن باید برای خروجش از خانه اجازه همسرش را داشته باشد و همینطور باید زوجه در منزلی که همسرش تهیه کرده ساکن شود مگر اینکه در شرایط ضمن عقد، حق مسکن را به زن داده شود.

اما تمکین خاص به معنی روابط زناشویی است. به این معنی که زن در زندگی مشترک در برقراری رابطه جنسی باید تابع همسرش باشد. در واقع نزدیکی را تا حد متعارف با شوهرش داشته باشد و از این امر سرپیچی کند اگر زن در این مورد طبق خواسته شوهرش عمل‌ نکند ناشزه محسوب می‌شود.

نکته: درمورد الزام به تمکین صحبت کردیم اما باید بدانیدکه زن هم در شرایطی مجاز به عدم تمکین از همسرش است. در آن شرایط نفقه هم به او تعلق می گیرد.

 

مهریه زن ناشزه

به‌محض این که عقد نکاح بین زوجین واقع شد، زن می‌تواند مهریه خود را از همسرش دریافت نماید. نکته قابل‌توجه این است که مهریه برای زن ناشزه هم درنظر گرفته شده است؛ بنابراین مهریه زن ناشزه هم مثل خانم‌های دیگر باید به صورت تمام و کمال پرداخت گردد و عدم تمکین زن از مرد موجب نمی‌شود که زن از مهریه محروم شود. مگر در مواردی که زن به بخشش مهریه بدون بازگشت پرداخته است.

ماده 1108 قانون مدنی بیان می دارد که هر گاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود

برخلاف موضوعی که پیش‌تر بیان کردیم و گفتیم که مهریه زن ناشزه لازم است که پرداخت شود و حقی برای زن است ، باید بدانید که اگر خانم هرکدام از موارد عدم تمکین را بدون عذر موجه انجام دهد نفقه به او تعلق نمی گیرد. اما زمانی که زن مجدد اقدام به انجام وظایف زناشویی و تمکین از همسرخود کند باید نفقه‌اش پرداخت شود مرد به طور شفاهی عدم تمکین همسرش را به دادگاه ارائه نماید بلکه باید آن را هم ثابت کند.

گرفتن مهریه در هنگام ناشزه بودن زن

اثبات نشوز زن

اثبات نشوز زن باید توسط دادگاه اثبات شود و ادعای همسرش به‌تنهایی برای این امر کافی نیست. درصورتی‌که زن از خانه محل سکونت مشترکش با مرد بیرون رفته باشد اثبات آن راحت‌تر است. در اینجا مرد اظهارنامه‌ای برای زن ارسال می‌کند تا به زندگی مشترک خود بازگردد. اگر بعد از دریافت اظهارنامه زن به خانه زوج بازنگشت، امکان ثبت دادخواست الزام به تمکین برای شوهر فراهم می‌شود. گاهی این عدم تمکین زن با شهادت شهود معتمد و یا اقرار طرفین ثابت می شود.

اما اثبات عدم تمکین خاص خانم در حالت کلی مشکل است. اصل بر این است که وقتی زن ‌و شوهری با هم در یک منزل مشترک زندگی می‌کنند باید بینشان نزدیکی برقرار شود. برای این مورد هم امکان اثبات با شهادت شهود یا سایر ادله نیست و تنها اقرار خانم ثابت‌کننده عدم تمکین خاص می باشد. اما همانطور که بیان کردیم، مهریه زن ناشزه باید به طور کامل به او پرداخت شود و عدم تمکین حق مهریه را از زن سلب نمی کند. در این حالت مهریه دختر باکره همچنان بر قوت خویش باقی می ماند.

منبع : سایت عبدالمحمد

:
:
:
آخرین اخبار